Zakup mieszkania lub domu to marzenie wielu z nas. Oczami wyobraźni widzimy, jak będzie wyglądało nasze upragnione miejsce na ziemi. Wybieramy meble, malujemy ściany i dekorujemy nowe wnętrza modnymi płytkami. Zanim jednak nasza fantazja zmieni się w realia, musimy znaleźć odpowiednią nieruchomość i ją kupić.
Wbrew pozorom nie jest to łatwa czynność. Nieznajomość pewnych zagadnień z tym związanych, może przyczynić się do pewnych komplikacji, które mogą kosztować nas wiele pieniędzy i nerwów. Dlatego do transakcji należy odpowiednio się przygotować.

Od czego zacząć?

Przede wszystkim od określenia celu naszych poszukiwań. Jeżeli nieruchomość ma być zakupiona za oszczędności, to wiemy jaką kwotą dysponujemy. Ograniczamy się do poszukiwań oferty, mieszczącej się w granicy naszego budżetu. W swoich wyliczeniach powinniśmy uwzględnić dodatkowe koszty, takie jak koszty notarialne, prowizję biura nieruchomości (o ile będzie) oraz przede wszystkim koszty związane z remontem i umeblowaniem zakupionej nieruchomości.

Jeżeli zamierzamy skorzystać z kredytu hipotecznego, to w pierwszej kolejności powinniśmy określić nasze możliwości finansowe. Możemy udać się bezpośrednio do banku lub skorzystać z pomocy eksperta kredytowego. Warto też przeczytać poradniki, które podpowiedzą nam, w jaki sposób przeprowadzić całą transakcję. Jednym z takich poradników jest e-book „Jak kupić mieszkanie na kredyt? 12 kroków do celu

Rola eksperta kredytowego

Usługi większości ekspertów kredytowych są dla nas bezpłatne. Swoje wynagrodzenie otrzymują bezpośrednio z banków, w których zostanie uruchomiony kredyt. Plusem takiej współpracy jest to, że podczas spotkania profesjonalny ekspert kredytowy:

· przedstawi nam ofertę wszystkich banków, z którymi współpracuje;
· pokaże plusy i minusy każdej z nich;
· podpowie, jaki jest wymagany wkład własny w poszczególnych bankach oraz w jaki sposób go udokumentować.
· obliczy naszą zdolność kredytową i w przypadku jej braku, podpowie, w jaki sposób ją zwiększyć (np. poprzez spłatę innych zobowiązań kredytowych, dołączenie współkredytobiorcy, zmianę formy rozliczania prowadzonej działalności gospodarczej);

· przygotuje formularze bankowe, w tym kosztorysy remontowe, budowlane;
· będzie negocjować z bankiem najlepsze dla nas warunki kredytowe;
· będzie nam towarzyszył podczas podpisywania umowy i służył wsparciem również po uruchomieniu kredytu.

Po spotkaniu z ekspertem kredytowym znamy nasze możliwości finansowe. Kredyt zostanie przeznaczony na zakup nieruchomości, a po naszej stronie zostanie sfinansowanie wkładu własnego, kosztów notarialnych i ewentualnej prowizji biura nieruchomości.

Jeżeli zamierzamy nabyć mieszkanie lub dom w stanie wymagającym remontu lub wykończenia, możemy podwyższyć kredyt o potrzebną kwotę. W takiej sytuacji bank będzie oczekiwać, że remont zostanie wykonany w określonym terminie i nas z tego rozliczy.

 

Gdzie znaleźć odpowiednią nieruchomość?

Istnieje wiele portali internetowych, na których znajdziemy oferty sprzedaży nieruchomości np. otodom, nieruchomości-online, gratka.pl itp. Możemy regularnie przeglądać strony internetowe lub zatrudnić agenta nieruchomości, który po rozpoznaniu naszych oczekiwań, będzie poszukiwał za nas. Jedną z zalet takiej współpracy jest to, że zaoszczędzi nam czasu na weryfikację ofert niespełniających naszych kryteriów lub tych już nieaktualnych. Kolejną zaletą jest to, że agent nieruchomości odpowiada za bezpieczeństwo transakcji (np. zweryfikowanie stanu prawnego).

Bogatym źródłem ofert są również media społecznościowe. Dobrym przykładem jest Facebook, gdzie możemy przyłączyć się do grup sprzedażowych i śledzić je na bieżąco. Warto wybrać te, które dotyczą nieruchomości znajdujących się w interesującej nas okolicy.

Zakup nieruchomości – formalności

Po znalezieniu odpowiedniego mieszkania lub domu przystępujemy do umowy. Jeżeli kupujemy za gotówkę, to zwykle jest to umowa ostateczna. Jeżeli chcemy skorzystać z kredytu hipotecznego, w pierwszej kolejności podpisujemy umowę przedwstępną.

Następnie bank na podstawie złożonych przez nas dokumentów finansowych i dokumentów dotyczących nieruchomości, dokonuje analizy kredytowej. Po pozytywnym rozpatrzeniu naszego wniosku podpisujemy umowę kredytową. Wraz z nią udajemy się do notariusza i wspólnie ze zbywającym, zawieramy umowę ostateczną sprzedaży. Należy pamiętać, że część zapłaty, pochodząca z kredytu hipotecznego zostanie przekazana na konto zbywającego, po zawarciu tej umowy i po udokumentowaniu przekazania sprzedającemu naszej części, będącej wkładem własnym.

Czas na przeprowadzkę

Zwykle dopiero po przekazaniu całej ceny sprzedaży, otrzymamy klucze do zakupionej nieruchomości. Jest to chyba najbardziej wyczekiwany moment. Możemy rozpocząć aranżację wnętrz i cieszyć się z własnego mieszkania lub domu. Pozostają nam jeszcze formalności związane z przepisaniem liczników, ale to nic w porównaniu z tymi, które musieliśmy przejść we wcześniejszych etapach.