Choć home staging jest usługą wzbudzającą coraz większe zainteresowanie w branży nieruchomości, to wciąż wiele osób myli ją z projektowaniem wnętrz. Home staging korzysta z wielu zasad i reguł ważnych dla projektantów, jednak są one stosowane w celu uzyskania zupełnie innego efektu i służą zupełnie innym celom. Zarówno home stager, jak i projektant wprowadzają we wnętrzach pewne zmiany, a część tych procesów może być nawet podobna. Jednak decyzja o tym, z czyich usług powinniśmy skorzystać, zależy od tego, czy planujemy sprzedać lub wynająć naszą nieruchomość, czy też chcemy sami cieszyć się nowym wystrojem, aranżacją i funkcjonalnością. Home staging ma sprawić, że nieruchomość będzie atrakcyjna dla jak najszerszego grona kupujących, z kolei projektowanie wnętrz skupia się na osobistych preferencjach jednej osoby. Przypatrzmy się tym procesom bliżej.

Home staging

Home staging to wprowadzanie zmian polegających na przygotowaniu nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu po to, by sprzedała się ona szybciej i za możliwie najlepszą cenę. Celem home stagingu jest przyciągnięcie jak największej liczby potencjalnych nabywców. Zadanie home stagera polega na wejściu w przysłowiowe buty kupującego i dokonanie w nieruchomości analizy, i ewentualnych zmian, w oparciu o tę nową perspektywę. Nie od dziś wiemy, jak duże znaczenia ma pierwsze wrażenie. Efekt „wow” – w przypadku home stagingu – musi pojawić się już na etapie przeglądania zdjęć nieruchomości na portalu z ogłoszeniami.

Home staging stawia na neutralny wystrój wnętrza, jasną, stonowaną kolorystykę, subtelne dodatki, które sprawiają, że potencjalni nabywcy są w stanie wyobrazić sobie swoje życie, swoje rzeczy i swój własny styl w tym właśnie miejscu. Łatwiej jest im oczami duszy zobaczyć tę nieruchomość jako ich własną przestrzeń, gdy nie są przy tym rozpraszani czyimś stylem. Zbyt spersonalizowany wystrój może zniechęcić do zakupu lub wynajmu. Zamiast myśleć o zaletach i potencjale nieruchomości, oglądający będą zastanawiać się tylko nad tym, ile jeszcze będzie ich kosztować dostosowanie tego wnętrza do ich potrzeb i upodobań. Home stager nie tylko neutralizuje przestrzeń, ale również ją depersonalizuje. Jest to zadanie trudne dla samego właściciela, ponieważ jest on emocjonalnie związany z nieruchomością. Profesjonalny home staging bazuje na rynkowych trendach, a nie osobistych preferencjach czy guście.

Home staging pomaga wzbudzić zaufanie do nieruchomości i sprzedawcy. Dla wielu osób zakup nieruchomości to inwestycja życia. Wydając często niemałe pieniądze, chcą być pewni, że wybrana przez nich nieruchomość nie przysporzy im dodatkowych problemów i nieplanowanych wydatków. Dobrze zrobiony home staging rozwieje te wątpliwości, ponieważ home staging (w zależności od stanu i analizy nieruchomości) to nie tylko dekorowanie i stylizacja do zdjęć, ale także drobne naprawy, odgracanie, niewielkie remonty, jak na przykład malowanie ścian, sprzątanie czy właściwe ustawienie mebli, poprawiające praktyczność wnętrza. Wszystko po to, by móc zaoferować klientowi dom lub mieszkanie gotowe do wprowadzenia.
Home staging pokazuje zalety wnętrza i jego funkcjonalność. Home stager podpowie, jak najlepiej zagospodarować przestrzeń, podkreśli funkcjonalność poszczególnych pomieszczeń, poprawi ergonomię, „wymodeluje” wnętrze kolorem, światłem, dodatkami, zagospodaruje to, co niezagospodarowane. Dzięki temu przyszli nabywcy skupią się na potencjale, jaki ma w sobie nieruchomość i nie będą szukać argumentów do zbicia ceny.

Projektowanie wnętrz

W przeciwieństwie do home stagingu projektowanie wnętrz jest usługą bardzo spersonalizowaną. Projektant wiele czasu spędza na poznaniu klienta, jego osobowości, stylu życia i przyzwyczajeń, po to, by uczynić zwykłe wnętrze domem, w którym klient będzie chciał odpoczywać, gotować, spędzać czas z rodziną i przyjaciółmi, relaksować się, żyć.
Projektowanie to połączenie estetyki i praktyczności. Projekt wnętrza to nie tylko pomysł na odpowiednią stylistykę i wybór materiałów, ale także funkcjonalność dostosowana do stylu życia klienta czy jego sytuacji rodzinnej. Inaczej będzie wyglądał projekt mieszkania dla czteroosobowej rodziny, a inaczej dla pary skupionej na rozwoju zawodowym.
Projektowanie wnętrz powinno odzwierciedlać gusta i preferencje klientów, to co jest dla nich ważne, to co kochają. Projekt jest wypełniony upodobaniami osoby czy osób, dla których jest przygotowywany, zaczynając od kolorów, przez wybór materiałów po dodatki. Jest odpowiedzią na potrzeby i odbiciem sympatii dotyczących stylu wnętrzarskiego konkretnej osoby. Projektowanie wnętrz jest procesem bardzo kreatywnym, którego finałem jest szczęście klienta i jego przyjemność z przebywania w specjalnie dla niego zaprojektowanym i zaaranżowanym wnętrzu.
Jeśli przygotowujesz swoją nieruchomość do sprzedaży lub wynajmu, lub dopiero o tym myślisz, albo zamieściłeś już ofertę, ale spotkałeś się z niewielkim zainteresowaniem, sięgnij po garść home stagingowych inspiracji i porad dostępnych na blogu lub sięgnij po radę specjalisty. Czasem godzina home stagingowej konsultacji wystarczy, by stworzyć plan działania, którego efektem będzie piękna i inspirująca przestrzeń, przyciągająca uwagę wielu potencjalnych nabywców. Home staging da Ci również przewagę nad konkurencją, ponieważ wyróżnisz się jakością nawet wśród ofert o zbliżonych parametrach dotyczących ceny, lokalizacji czy metrażu, którą klienci zauważą i docenią.

Monika Filipiak
New Space Aranżacje i Remonty
www.newspace-projekty.pl